BLIR NORGES FØRSTE: HER SKAL ALLE JOBBE HELTID

Oslo kommune åpner Lambertseterhjemmet i juni. Her skal alle ansatte jobbe heltid.

Det nye sykehjemmet på Lambertseter begynner å ta imot de første pasientene i juni, og skal være offisielt åpnet i august. Da skal det kunne huse 130 beboere, som tas vare på av 114 heltidsansatte, skriver VG.

Hvis dette nå fungerer, tenker jeg at det er noe man må se på rundt i Norge som en kjempemulighet, sier Marthe Scharning Lund (Ap), Oslos nye helsebyråd til avisen og fortsetter med, dette koster litt mer for kommunen, men jeg tror vi får igjen for det på andre områder, som lavere sykefravær, mindre slitasje på ansatte og mindre tid på administrasjon.

Sykehjemmet dekker inn hele turnusen uten noen ekstravakter eller tilkallingsvakter. Det finnes også et slikt heltidssykehjem i Bergen, men ifølge Scharning Lund blir Lambertseterhjemmet det første i Norge som får det til å gå helt opp med heltid, også uten studentvakter i helgene.

Fagforeningen er imponert over at Oslo kommune starter opp et nytt sykehjem, hvor alle skal jobbe heltid.Dette må være målet også for sykehjemmene her i Bærum kommune. Vi vil følge dette opp med kommuneadministrasjonen.