Brudd i kap 4A2 forhandlingene mellom Fagforbundet og Bærum kommune

Det ble brudd i de lokale lønnsforhandlingene i kap 4A2 mellom Fagforbundet og Bærum kommune.

Tvisten vil nå bli brakt inn for en lokal nemnd.  Nemndens leder vil bli oppnevnt av kretsmeglingsmannen, det er derfor usikkert når nemndbehandlingen vil starte.  Bruddet vil ikke ha noen konsekvenser for forhandlingenes virkningsdato.

Gjennom tidligere år har vært tradisjon her i Bærum at partene har søkt å unngå brudd og funnet frem til omforente løsninger.  Fagforbundet har aldri tidligere vært i brudd på individuelle krav.  Det var svært lite som skilte partene og det var tydelig i det siste forhandlingsmøte at arbeidsgiver la opp til brudd.

Etter hovedavtalen skal dette være forhandlinger mellom likeverdige parter.  Arbeidsgiver mener tydeligvis at det gjelder en regel for dem og annen for organisasjonene.

Som et eksempel på dette er at Fagforbundet skriftlig må begrunne lønnskravene i forkant av forhandlingene, mens arbeidsgiver nekter å skriftliggjøre begrunnelsen for sine arbeidsgiverkrav.

Fagforbundet har derfor følgende protokolltilførsel i bruddprotokollen:

”I det forhandlingsmøtet hvor første tilbud ble overlevert, fremsatte Fagforbundet krav om at arbeidsgiver skulle skriftlig begrunne de tilbudene som var ensidige arbeidsgiverkrav.

Dette kravet har Fagforbundet gjentatt i hvert forhandlingsmøte, uten at arbeidsgiver har etterkommet kravet.  Kravet ble skriftliggjort i brev datert 19.4.2013.

Brevet følger protokollen.”

Det har siste året blitt en helt annen forhandlingsatmosfære under lønnsforhandlingene her i Bærum kommune, noe som alle de store fagforeningene meddelte arbeidsgiver i siste evalueringsmøte.

Som kjent ble det i høst en rekke brudd i lokale lønnsforhandlingene.  Både Legeforeningen, Sykepleierforbundet og Utdanningsforbundet brøt forhandlingene med Bærum kommune.  Det kan synes som om det nå var Fagforbundet som sto for tur.

Så gjenstår det å se om arbeidsgiver vil fortsette med den nye bruddlinjen, eller om siste år var et markeringsår og dermed et unntak.