Fagforbundet krever at elevene får fullføre fagbrevet

At ikke alle kvalifiserte elever er sikret lærlingeplass i høst, får Fagforbundet til å se rødt. Nå lover Bærums-politikerne å ta opp saken på nytt.

0168-(0)-3-(1.2.3) (21.05.13) - Fagforbundet krever at elevene får fullføre fagbrevet - 3393083506

UROLIGE: : – Jeg skjønner at dere er urolige og føler dere lurt hvis dere ikke få ta fagbrev i utdanningen dere har startet på, sier Bjørn M. Johnsen, leder for Fagforbundet i Bærum til førsteklassingene Emilie Bjerke (t.v.) og Solveig Torgersen ved Rosenvilde videregående skole. Her sammen med studieleder Ingunn Lyngstad.  (FOTO: KARL BRAANAAS)

– Det er helt uhørt at ikke Bærum kommune har lærlingeplass til alle elever som ønsker det, sier Bjørn M. Johnsen, leder for Fagforbundet i Bærum, som har 3.500 medlemmer.

Som Budstikka skrev torsdag før pinse, fortviler elever som tar barne- og ungdomsarbeiderfag i Bærum over at det er færre lærlingeplasser enn søkere innen nettopp deres fag til høsten. 30 nye lærlingeplasser opprettes totalt fordelt på en rekke fag i Bærum. Barne- og ungdomsarbeiderfaget har høyest antall søkere, men ikke høyest prioritet.

Kommunen gir helse og omsorg topprioritet, dermed kan ikke administrasjonen garantere at det er plass til alle som vil ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere, selv om elevene er aldri så skikket og oppfyller alle krav for å få gå to år i lære.

Vil ha dobbelt så mange

– Det er mangel på fagarbeidere både innen helse og oppvekst, det går ikke an å holde de to yrkesgruppene opp mot hverandre, sier Johnsen.

Han mener problemet er at det opprettes for få lærlingeplasser i Asker og Bærum.

– I forhold til folketallet burde vi hatt dobbelt så mange lærlingeplasser, sier Johnsen.

Han forteller at kommunen har redusert antallet gjennom lengre tid med den begrunnelse at få unge søker seg til yrkesfag. Fagforbund-lederen mener imidlertid det ikke gjøres nok for å få opp søkingen til disse linjene.

– Alle sier de ønsker flere faglærte, men få gjør noe med det. Når det er mange som ønsker seg til et fag vi trenger, må vi i alle fall sørge for at elevene får lærlingeplass, sier Fagforbundet-lederen, som organiserer de fleste fagarbeiderne i barnehager og SFO.

Politikerne vil se på saken

– Jeg kjenner ikke alle detaljene i denne saken, men skjønner at elevene blir fortvilte hvis de ikke får fullført utdannelsen sin. Jeg kommer til å ta opp saken med de andre skolepolitikerne neste uke, sier Anne Lene W. Hojem (H), leder for sektorutvalg barn og unge i Bærum.

Hun innrømmer at barne- og ungdomsarbeiderfag er en kompetanse Bærum trenger.

– Derfor er det hyggelig at mange ønsker å utdanne seg for å kunne jobbe med barn og unge, vi må ta vare på denne interessen. Jeg håper vi kan finne en løsning ved å se på budsjettet, sier Hojem. Bjørn M. Johnsen mener det dreier seg om småpenger å opprette nok plasser. Han forteller at en lærling får 8.800 kroner i måneden.

– Bærum kommune har råd til å bevilge ekstra midler for å løse situasjonen, det kommer jeg til å ta initiativ til i neste møte med kommunen. Jeg er opprørt på vegne av elevene, de har absolutt grunn til å føle seg lurt hvis de ikke få ta fagbrev i utdanningen de har startet på, sier han.

Fagforbundet krever at elevene får fullføre fagbrevet