Rådmannen tok til fornuften og snudde- sjåførene får også 7,5 timers arbeidsdag

Først vedtok Rådmannen/kommunaldirektør at alle dagarbeidere skulle ha 7,5 timers arbeidsdag. Noen uker senere bestemte kommunaldirektøren i sitt MBM at det skulle ikke gjelde sjåfører. Dette protesterte Fagforbundet kraftig på og anket vedtaket. Før ankeutvalget fikk anledning til å behandle anken, snudde ledelsen igjen og bestemte at også sjåførene skulle ha 7,5 timers dag.

Fagforbundet skjønner ikke hvilke samfunnssyn som ligger bak en beslutning om at lavtlønnede sjåfører skulle ha lengre arbeidsdag enn andre i kommunen. Vi var de eneste som protesterte mot vedtak, noe som forundret oss, siden vedtaket også hadde en prinsipiell side.

Hadde ikke vedtaket blitt omgjort, var Fagforbundet forberedt på å ta ut stevning mot Bærum kommune.  En rettssak som helt sikkert ville ha ført til stor forundring blant innbyggerne og som kommuneledelsen ville hatt store problemer med å få forståelse for. Rettferdighetssansen er stor i Bærumssamfunnet. Det vet vi som bor her.