BÆRUM KOMMUNE STENGTE TO FAMILIEBARNEHAGER

To familiebarnehager i Bærum er stengt for godt av kommunen på grunn av uforsvarlig drift. Eierne har tjent millioner.

I en hvitmalt villa på Stabekk i Bærum har Vivi Engelund drevet to familiebarnehager i mange år. I husets andre etasje har hun leid lokaler til Nordraaksvei familiebarnehage, mens Stabekk familiebarnehage har holdt til i en leilighet over husets garasje. Det er åtte barnehageplasser i hver barnehage, som har vært i drift siden henholdsvis 2005 og 2010, skriver Fagbladet i en stor artikkel om saken.

Videre skriver bladet at i de sju årene 2015–2021 har Engelund hatt et overskudd fra de to barnehagene på til sammen 7,8 millioner kroner. Pengene kommer hovedsakelig fra offentlige tilskudd. Men nå er det slutt. For Bærum kommune vedtok i mars 2022 å varig stenge de to familiebarnehagene på grunn av uforsvarlige og ulovlige forhold som er avdekket gjennom tilsyn.

I artikkelen nedenfor kan dere lese noen av kommunens vurderinger etter flere tilsynsbesøk og bekymringsmeldinger fra ansatte og foreldre.

Fagforeningen får ofte henvendelser fra ansatte i private barnehager om problematiske forhold.  Erfaringen viser at det er mye vanskeligere å få løst problemene i private barnehager enn det er i de kommunale. Samtidig er vi tydelige på at offentlige tilskudd til barnehagene må komme barna til gode og ikke gi million-inntekter til eierne.

Les hele artikkelen i Fagbladet her…