STABÆKTUNET: KRITIKK FRA ANSATTE OM SMITTEHÅNDTERINGEN

Budstikka hadde, etter å ha mottatt en anonym henvendelse om forholdet rundt håndteringen av smitteutbruddet ved Stabæktunet, en artikkel om saken. Her ble også koordinerende hovedtillitsvalgt Zlata Ljubicic og plasstillitsvalgt Carlo Manzano intervjuet.

Foto: Lise Åserud / NTB

Flere HTV i Fagforbundet hadde de siste par ukene vært i kontakt med ansatte som ønsket å formidle sine opplevelser rundt smitteutbruddet ved Stabæktunet. Nedtegnelser fra disse samtalene ble deretter sendt ledelsen, det samme gjorde PTV.

– Tilbakemeldingene fra ansatte var at Stabæktunet ventet for lenge med å sette inn tiltak, og på den bakgrunn er jeg kritisk til hvordan situasjonen ble håndtert, sier Ljubicic til Budstikka.

– Flere har grått og vært frustrerte. De følte seg helt klart ikke ivaretatt. Vi fikk for lite informasjon, noe som førte til at mange ble redde. Ledelsen har hatt sitt å bryne med, men responstiden var uakseptabelt lang, forteller Manzano. Han mener smittevernutstyret ikke var lett tilgjengelig ved starten av smitteutbruddet.