JOBBER UTEN ARBEIDSKONTRAKTER I BÆRUM KOMMUNE

Faste ansatte og sommervikarer i Bærum kommune har arbeidet uten arbeidskontrakter i sommer.

Det er riktig som Budstikka har skrevet om saken at mange har arbeidet uten arbeidskontrakter i Bærum kommune denne sommeren. Som kjent hadde kommunen for noen år siden sentralisert utferdigelsen av arbeidskontrakter. En omorganisering fagforeningen var svært skeptisk til. Nye arbeidskontrakter har vært utfordrende over lang tid. Dette gjelder både ved faste ansettelser og for vikarer. Spesielt har dette vært et problem for sommervikarene. Det har også medført forsinkede lønnsutbetalinger.

Den ansatte som Budstikka har vært i kontakt med er medlem av Fagforbundet. Det er riktig som avisen skriver at hun fikk arbeidskontrakten i løpet av samme dag så snart fagforeningen kontaktet kommunen om saken. Slike arbeidskontrakter skal den ansatte ha mottatt før arbeidstart. Det er viktig, for i kontrakten fremkommer både arbeidstid og lønnsbetingelsene. For øvrig er Fagforbundet fornøyd med at arbeidsgiver reagerte raskt på fagforeningens henvendelse.

Dette kan derimot ikke fortsette. Fagforeningen har vært tydelig på at dette er et problem som må løses, da det ikke er akseptabelt at ansatte begynner å jobbe i kommunen uten en arbeidskontrakt å forholde seg til.