FORTSATT HØYE POLITIKERGODTGJØRELSER I BÆRUM KOMMUNE

Kommunestyret vedtok i går forslag til satsene for politikergodtgjørelsene for den neste kommunestyreperioden.

Kommunestyret debatterte i går politikergodtgjørelsene for perioden frem til 2027. Her var det stor uenighet mellom partiene. Mindretallspartiene ville redusere godtgjørelsen, og forslagene fra disse partiene ville spare Bærum kommune for millioner av kroner som de ønsket å bruke til å forbedre de kommunale tjenestene. Høyre og Venstre ønsket imidlertid ikke å være med på disse partienes forslag og dermed fikk de heller ikke flertall.

Mindretallspartiene Ap, SP, MDG, SV og Rødt foreslo å redusere godtgjørelsen for lederne i de forskjellige utvalgene. De ønsket å bruke stortingslønn som utgangspunkt , mens H og V ville fortsette å bruke stasrådslønnen. Forskjellen her er at statsrådslønnen er nær en halv million høyere. Det er bare H, V og Frp som i dag har toppledervervene i kommunen og H og V med sitt flertall fikk vedtatt at disse skulle beholde sine høye godtgjørelser.

Saken skal nå ut på høring. Høringsfristen er på 6 uker, deretter kommer saken tilbake til Kommunestyret før sommerferien. Dette er en høring hvor alle innbyggerne i Bærum kan si sin mening om godtgjørelsenes størrelse. Høringsuttalelsen skal avgis digitalt på e-post til politisk.sekretariat@baerum.kommune.no

Fagforeningen mener at Bærum kommune bør redusere sine politikergodtgjørelser, slik det nå gjøres for Akershus fylke. Det er viktig at politikerne også viser moderasjon.

Les hele høringsutkastet her…