Jakten på skattepenger

Konkurranseutsetting.

Fra tid til annen ramler det inn e-poster med tilbud som er for gode til å være sanne.

De er gjerne fra en nigeriansk prinsesse som lover deg millionbeløp mot kun en liten innsats og etter hvert et aldri så lite bidrag fra deg. Identiske e-poster er sendt ut i store mengder i håp om at noen skal bite på.

For vel to år siden sendte NHO Service informasjon til kommunene om at de kunne spare millioner på å konkurranseutsette. Det ble påvist store mangler i tallene. Dette er en jakt på skattepenger, der NHO ønsker hånden ned i honningkrukken.

Nå forsøker de seg igjen. E-postene fra NHO Service inneholder «rapporter» som viser hvordan kommunene, blant annet Bærum, kan spare millionbeløp. Kommunene må bare slippe medlemsbedriftene i NHO Service inn i velferdsordningene sine.

En sammenligning av de 200 rapportene viser at 90 prosent er helt identiske. Til sammen skal norske kommuner kunne spare 15 milliarder kroner, om bare de private, kommersielle virksomhetene slipper til, påstår NHO. Samtidig påstår de at privatisering i seg selv gir mer effektive kommuner.

Jeg synes Bærum kommunes varaordfører Ole Kristian Udnes traff spikeren på hodet da han i et innlegg i Budstikka nylig skrev at denne siste rapporten ikke kan tas altfor seriøst når det gjelder å måle Bærum kommunes reelle effektivitet. Han har helt rett i at NHO velger noen kriterier som passer godt med NHOs medlemsbedrifter. Rapporten viser tydelig at her er det selgerne som taler. Når medlemsbedriftene i NHO Service vil at kommunene skal privatisere og konkurranseutsette, handler det selvsagt ikke om å bistå kommunene til å bruke ressursene mer effektivt. De vil selge tjenestene sine, helst så dyrt som mulig.

Det finnes ikke noe i rapporten som godtgjør påstanden om at jo høyere andel tjenester som kjøpes av private, jo bedre effektivitet. Også her er varaordføreren og jeg på linje.

For Fagforbundets medlemmer er det oppsiktsvekkende å lese påstandene fra NHO Service om lønns- og pensjonsforhold. De kommersielles inntog skal visstnok føre til «at det oppstår et press på lønns- og arbeidsvilkår til de ansattes fordel». Særlig siden de har nektet å inngå tariffavtale om likeverdig pensjon.

NHO har selvsagt rett i at det er mulig å kutte kostnader og tjene penger i omsorgssektoren, dersom det kuttes i bemanning og kvalitet på tjenestene og lønn, pensjon og andre arbeidsvilkår. Beregninger fra KLP (Kommunal Landspensjonskasse) viser for eksempel at en hjelpepleier på sykehjem kan tape en million kroner på at en NHO-bedrift overtar etter en anbudsrunde. Fordi de tilbyr dårligere pensjonsordninger enn den offentlige tjenestepensjonen.

Fagforbundet streiket i høst for at ansatte ved de private sykehjemmene skulle ha de samme pensjonsvilkårene som de i offentlig sektor. Det ville ikke NHO være med på.

Det kan da ikke være riktig at lønns- og arbeidsvilkår skal være konkurransevridende, slik det er i dag. NHO må kunne klare å vise at de faktisk kan drive bedre med de samme lønns- og arbeidsvilkår. Ellers kan jeg ikke forestille meg at de vil kunne drive sykehjemmene bedre enn det kommunene selv kan. Jeg vil derfor oppfordre Bærum kommunene til å stille krav om de ansattes rettigheter når de kjøper tjenester av private.

For noen måneder siden lyste Bærum kommune ut en ny anbudsrunde på driften av Gullhaug bo- og behandlingssenter. Attendo som har drevet frem til nå, tapte for Norlandia. For de ansatte betyr det at pensjonsinnbetalingen blir redusert fra 5 til 4 prosent, som er Norlandias pensjonsvilkår. Kan det være årsaken til anbudsresultatet? Vant Norlandia på grunn av dårligere pensjonsbetingelser for de ansatte?

Er dette en ny form for «sosial dumping»? Er det slik vi vil ha det?

Gullhaug

ENDRET: – For noen måneder siden lyste Bærum kommune ut en ny anbudsrunde på driften av Gullhaug bo- og behandlingssenter. Attendo som har drevet frem til nå, tapte for Norlandia. Vant Norlandia på grunn av dårligere pensjonsbetingelser for de ansatte? spør innsenderen.

Bjørn M. Johnsen

Budstikka, Onsdag 23. januar 2013. side 3