Tid for handling

Lærlinger. I en reportasje i Budstikka rett før pinse fremkom det at ikke alle kvalifiserte elever ved Bærum-skolene var sikret lærlingeplass til høsten.

Tid for handling

Frustrert: Elever ved Rosenvilde videregående skole er frustrert over
mangel på lærlingeplasser.        Foto: Trude Blåsmo

DETTE ER lærlinger innen helse og oppvekst. Etter avsluttet utdannelse ville disse enten være helsefagarbeidere eller barne- og ungdomsarbeidere.

Fra sentralt hold er kommu­nene blitt anmodet om å opp­rette minst 1 lærlingeplass per 1.000 innbyggere. Det vil si at Bærum kommune burde ha minst 110 lærlinger for å fylle sin kvote. Det var også kommu­nens intensjon i sin tid. Senere har dette blitt justert ned til 70 lærlingeplasser.

Budsjettposten til lærlingene har over flere år blitt redusert. Dette har Fagforbundet gjen­tatte ganger advart mot. I vårt omfattende høringssvar høs­ten 2011 til Bærum kommunes Handlingsplan for 2012-2015, en uttalelse som gikk til utvalg for samarbeid og fulgte saken til kommunestyret, skriver Fagfor­bundet følgende til budsjettpos­ten Felles arbeidsgivertiltak:

«Til felles arbeidsgivertiltak foreslår Rådmannen å redusere budsjettet i 2012 med 0,7 mil­lioner. Det vil blant annet føre til reduserte tiltak til flerkultu­relle arbeidsplasser og til lærlin­geordningen. Vi er opptatt av at disse to tiltakene ikke redu­seres, men derimot økes. 15 % av de ansatte er fremmedspråk­lige og det er viktig å stimulere denne gruppen til videreutdan­ning. Det er også et stort behov for flere lærlingeplasser. Inne­værende år ble mange lærlinger avvist på grunn av manglende lærlingeplasser, noe som er uak­septabelt.»

Problemstillingen skulle såle­des være kjent for både adminis­trasjonen og politikerne.

DET ER MANGEL PÅ fagarbeidere både innen pleie- og omsorgssek­toren og i barnehage og SFO. I en artikkelserie om barnehagene i Budstikka for noen måneder siden fremholdt både Bærum kommune og de private barne­hageeierne at det var svært van­skelig å rekruttere fagarbeidere. Det ble sagt at «de finnes jo nesten ikke».

Samtidig er det innen pleie og omsorg konstatert at helse-fagarbeidere vil være det yrket det i fremtiden vil være størst etterspørsel etter. Vi kjenner alle utrykket «vi trenger flere varme hen­der».

Vi ser nå at mange flotte ungdommer har påbegynt en utdannelse hvor de skulle ende opp som fagarbeidere. Dette er elever som er engasjerte i et yrke som samfunnet trenger og som opp­fyller alle krav til å få gå to år i lære.

Hvis disse ikke skulle få den lærlingeplass de etter min mening har krav på, hvilken signaleffekt vil det være til Bærums ungdommer? Hvem vil tørre å satse på en utdannelse som kanskje må avsluttes halv­veis? Derfor må det nå oppret­tes flere nye lærlingeplasser fra høsten av. Det skulle være upro­blematisk. Det er nok av dyktige ansatte i barnehagene som kan være veiledere. Samtidig er lær­lingene en arbeidsressurs i prak­sisperioden.

Bjørn M. Johnsen

BEHOVET PÅ 10 NYE lærlingeplas­ser vil for inneværende år ha en kostnadsramme på under 500.000 kroner. Fagforbundet vil ta saken opp i utvalg for sam­arbeid, som er sektorutvalget for denne type saker, med krav om en tilleggsbevilgning. Dette utvalget har behandlet rekruttringsutfordringene flere ganger, og det er mitt inntrykk at det er enighet om viktigheten av rekruteringen til disse yrkesgruppene.

Administrasjonen er nå i avslutningen av behandlingen av handlingsplanen for kommende år. Her vil Fagfor­bundet kreve at neste års budsjett til lærlingene blir økt tilsvarende den nasjonale nor­men som utgjør 110 lærlinge­plasser for Bærum kommune.

Det er viktig at vi får en rask avklaring. Dette for de elevene det nå gjelder.

Samtidig har mange av de elevene som nå har gått første året på videregående blitt usi­kre på fremtiden. Det er også opptak av nye kull som må få en klar tilbakemelding.

MED DEN USIKKERHET denne saken har medført mener Fag­forbundet at Bærum kommune allerede nå må gå ut og garan­tere fremtidige elever som søker en slik utdannelse lærlingeplass.

Det er fremtiden for Bærumsamfunnet det gjelder

Budstikka, Torsdag 23. mai 2013.