STRATEGI FOR ANSKAFFELSE AV RENHOLDSTJENESTER. Svar fra Fagforbundet Bærum på Rådmannens redegjørelse til sektorutvalg eiendom og administrasjon datert 02.12.2013

Dato: 04.12.2013.

Utvalg for Samarbeid

Utvalg for Eiendom og Administrasjon

Som Fagforbundet skriver i høringssvaret under virksomhetsoverdragelse har Rådmannen i sin redegjørelse utelatt utgiftene til oppregulering/g.regulering av årlige pensjonskostnader.  Fagforbundet hadde ikke den eksakte bestanden og beregnet derfor denne skjematisk.

I Rådmannens siste orientering bekreftes det at disse utgiftene også må regnes med som årlige utgifter ved virksomhetsoverdragelse og de har Rådmannen beregnet til

Kr 1.233.824.

Det kan synes som om dette beløpet er noe lavt.  Som kjent skal det betales arbeidsgiveravgift av slike betalinger.  Hvis arbeidsgiveravgift ikke er inkludert i beregningen, blir det riktige årlige utgiftsbeløpet på

Kr 1.407.793

I sin redegjørelse avslutter Rådmannen med et regnestykke som skal vise hva Bærum kommune sparer netto årlig.

Fagforbundet kan ikke skjønne at dette er riktig.

I sitt saksfremlegg på side 1 siste avsnitt, skriver Rådmannen at kommunal renhold har en total ramme på ca 75 millioner.  I denne totale rammen ligger således også pensjonskostnadene på kr 4.634.268 og disse utgiftene er dermed allerede tatt med i grunnlaget for den beregnede besparelsen på 2 millioner.

Dermed blir oppstillingen fra Rådmannen misvisende.

Fagforbundet Bærum

Bjørn M Johnsen