Holdes ansatte for narr?

Holdes ansatte for narr - 1

Privatisering. Kan vi stole på Bærums politikere? Er Bærums politikere glemsomme, eller holder de Bærum kommunes ansatte for narr?

Har de glemt sitt eget vedtak fra 2007 når de nå igjen setter privatisering av det resterende kommunale renholdet på dagsordenen?

For i 2007 vedtok Bærums politikere at 50 prosent av renholdet skulle være kommunalt. Den gang ble det konkludert med at det var store økonomiske forskjeller mellom de interne renholdstjenestene fra BK Bedrifter Renhold og eksterne renholdstjenester. BK Bedrifter Renhold var den gang ca. 20–30 prosent dyrere enn eksterne renholdstjenester.

Bakgrunnen for vedtaket var at arbeidsplassene ved BK Bedrifter skulle sikres, og det ble stilt krav til effektivisering og prisreduksjoner. Dette fremgår av rådmannens redegjørelse til sektorutvalg administrasjon og eiendom.

Det ble deretter startet en prosess hvor BK Bedrifter og Fagforbundet sammen med de ansatte gikk gjennom organiseringen og foretok flere betydelige forandringer av driften.

De ansatte har vært positive til forandringer som måtte gjøres og har gjort en stor innsats for at resultatmålene skulle oppnås.

Effektiviseringsmålet var at kostnadene av det kommunalt renholdet skulle komme ned på linje med det private.

Holdes ansatte for narr - 2

Målet ble oppnådd. I perioden fra 2008 og frem til 2012 ble utgiftene kuttet og prisene redusert.

I regnskapet for 2012 viser det seg at det kommunale renholdet nå var like billig som de private firmaene, selv med betydelig høyere pensjonskostnader.

Renholderne hadde gjort en stor innsats for oppnå det ønskede resultat. Og alle burde jo være fornøyde.

Men det var tydeligvis ikke våre kommunale politikere. Vedtaket fra 2007 var glemt, og privatisering av renholdet kom igjen på agendaen. Sektorutvalget for eiendom og administrasjon ba rådmannen i fjor på ny å vurdere de kommunens renholdstjenester. Rådmannen foreslår nå at det kommunale renholdet enten fases ut over tid eller ved en virksomhetsoverdragelse.

I løpet av de nærmeste ukene skal Bærums politikere avgjøre de dyktige renholdernes skjebne.

Fagforbundet forventer at politikerne i sektorutvalget gir honnør til kommunens slitere med applaus for at de har nådd de mål som ble satt. Nå har de ansatte gjort sin del av jobben, og de forventer at politikerne oppfyller sin del av avtalen.

Bjørn M. Johnsen

Det gode resultatet er oppnådd i et nært samarbeid mellom ansatte og arbeidsgiver.

Skulle det vise seg at et slikt samarbeid ikke gir det forventede resultat for de ansatte, vil det ikke motivere til tilsvarende prosjekter i fremtiden.

På denne bakgrunn og på det grunnlaget som foreligger, vil det nå være helt urimelig å forandre vedtaket fra 2007 om fordelingen av omfanget av kommunalt og privat renhold i Bærum kommune.

Skulle noe forandres, med den usikkerheten de økonomiske prognosene er for fremtidens private renhold slik det fremkommer i rådmannens redegjørelse, bør den private delen av renholdet rekommunaliseres når de private kontraktene utløper.

innspill

Bjørn M. Johnsen,