Kontrollutvalget har behandlet Fagforbundets brev om feil utbetalt lønn i PLO

Ved gjennomgang av turnuser i pleie- og omsorg (PLO) oppdaget vi at hvilende nattevakter fikk utbetalt feil lønn. I mai tilskrev Fagforbundet kommunalsjefen for PLO og opplyste om våre funn og ba om at riktig lønn måtte utbetales. Kommunalsjefen fant tydeligvis ingen grunn til å besvare vår henvendelse, selv etter purring. Feilene ble heller ikke rettet.

På denne bakgrunn tilskrev vi 12. september Kontrollutvalget i Bærum kommune. Brevet er tidligere lagt ut på nettet.  Kontrollutvalget handlet raskt.  Allerede i møtet fire dager senere ble kommunerevisjonen bedt om å se på saken.

Kommunerevisjon tok deretter umiddelbart kontakt med Fagforbundet og fikk noen eksempler på feilutbetalingene. Revisjonen foretok deretter en kontroll og skriver i sin saksfremstilling til Kontrollutvalget datert 06.10.2014 at de har «avdekket brudd på bestemmelsene i 2. ledd i HTA kap 4.3.1.3» Det var også det Fagforbundet hevdet.  Deretter skriver de «Revisjonen antar på denne bakgrunn at tilsvarende feilutbetalinger som er påvist i 2014 også vil gjelde tidligere år».

Revisjonen registrer også at Fagforbundets brev og purring hverken er bekreftet mottatt eller besvart/evt. oppgitt når svar kan forventes.

Kontrollutvalget behandlet saken i møtet 13.10.2014 og fattet følgende vedtak:

1)      Kontrollutvalget forutsetter at administrasjonen retter og treffer tiltak for å forebygge at slik feil oppstår.

2)      Revisjonens redegjørelse tas til orientering.

Det tok en måned fra Fagforbundet sendte brev til Kontrollutvalget til vedtak var fattet. En så rask saksbehandling som Kommunerevisjonen og Kontrollutvalget viser i denne saken, bør være et eksempel til etterfølgelse for resten av kommunens administrasjon.

Med henvisning til vedtaket har Fagforbundet nå tilskrevet Rådmannen om å få tilsendt lister over de av våre medlemmer som nå vil få rettet sin lønn. Av listene må det fremgå beløp og periode.  Fagforbundet forutsetter at det gås ti år tilbake i tid, da dette er feil den ansatte selv ikke hadde mulighet til å oppdage.  Vi ber også om informasjon om hvilke tiltak som nå gjøres for å forebygge at slik feil oppstår i fremtiden. Avslutningsvis ber vi Rådmannen påse at våre hovedtillitsvalgte gis de nødvendige tilganger i Notus systemet som gjør at vi kan føre kontroll med lønnsberegningene.

Fagforbundet er oppgitt over at en sak av denne karakter må løftes helt til Kontrollutvalget for å finne sin løsning. Nå forventer vi at feilene blir rettet omgående, med en rask etterbetaling.