Medlemsmøte med stor oppslutning

Det var stort fremmøte på fagforeningens medlemsmøte torsdag 13.11.  Det var tydelig at alle diskusjoner opp mot arbeidsgiver engasjerer medlemmene.  Det kom også frem under møtet.

I første del av møtet orienterte fagforeningsleder Bjørn M Johnsen om den siste tidens viktigste saker som foreningen arbeidet med.  Han la ikke skjul på at samarbeidet med administrasjonen nå var problematisk.  Det gjenspeilte seg også i hans orientering av de fire hovedsakene han presenterte.

Den første og viktigste saken var bruddet i lønnsforhandlingene. Her støttet medlemsmøtet med akklamasjons fagforening styrets uttalelse i saken.  Det var helt klart at kommunens fremferd i denne saken opprørte medlemmene.  Flere gav også uttrykk for det i intervju med tilstedeværende journalist.

Den andre saken var orientering om vår varatillitsvalgt som fikk en helt ubegrunnet avskjed. Fagforbundet tok saken til retten og fikk fullt medhold av Lagmannsretten.  Avskjeden ble kjent ugyldig og fikk rett til å få jobben tilbake.  Det ønsker han imidlertid ikke. Han fikk også en erstatning på kr 250.000 og Fagforbundet ble tilkjent saksomkostninger på nærmere kr 300.000.  Vi får håpe at kommunen har fått seg en lærepenge. For vårt medlem har dette vært en svært vond sak. Medlemsmøtet var sjokkert over kommunens behandling av en tillitsvalgt.  De trodde ikke dette kunne være mulig i Bærum kommune.

Det ble også orientert om valg av hovedverneombud og diskusjonen rundt dette og det samarbeidet som var inngått mellom Fagforbundet, Sykepleierforbundet og Utdanningsforbundet.  Tidligere i år la HRdirektøren frem forslag i AMU som ville frata fagforeningene muligheten til å utpeke HVO.  Noe som også ville være brudd på arbeidsmiljøloven. Saken er utsatt, men dette vil arbeidstakerrepresentantene i AMU aldri akseptere.  Det er tydelig at arbeidsgiver også vil forsøke å påvirke valget av HVO, noe de ikke har noe med.

De to nye utpekte HVO Guro Skaare og Anne Kari Baarli ble presentert. Guro er av de andre HVOene også valgt til koordinerende HVO, et verv hun forøvrig også har hatt tidligere og hvor hun løste oppgavene svært godt.  Arbeidsgiver var nok ikke så fornøyd med hennes klare tale.

Lønnsproblematikken rundt de hvilende nattvaktene som har fått feil lønn, ble også tatt opp.  Denne saken startet allerede lenge før sommerferien.  Kontrollutvalget har behandlet saken etter henvendelse fra Fagforbundet og konstatert at ansatte har fått feil lønn. Brev er sendt både til kommunalsjefen og rådmannen, men noe svar har de ikke funnet å ville gi oss. Heller ikke er lønnet rettet.  Tilhørerne ristet på hode, er det mulig.

Siste del av medlemsmøtet tok pensjonsrådgiver Steinar Fuglevaag oss med på reise som viste ansattes pensjonstap ved virksomhetsoverdragelse.  På en glimrende måte synliggjorde han mulige pensjonstap.  Det var ikke små beløp det var snakk om, opp mot kr 900.000.

Se bilder fra medlemsmøtet i galleriet…