Ansatte fylte Formannskapssalen under behandlingen av ny AML

Formannskapet - 20.05.2015 - IMG_5365Da Fagforbundets forslag om å beholde dagen Arbeidsmiljølov for midlertidige ansatte var til behandling i Formannskapet var mange av våre medlemmer tilhørere. Salen var fylt under den politiske debatten om AML og seniorordningen som også var til diskusjon samme dag.

Det var flott at så mange kunne stille opp på en dags varsel. Det er viktig at de styrende politikkere ser at ansatte er opptatt av egen arbeidsplass.

Den politiske debatten ble som ventet. Rådmannen fikk støtte av alle de borgerlige partiene. Vårt forslag fikk bare støtte fra Arbeiderpartieiets tre representanter og ble dermed nedstemt. Dette var en nyttig debatt foran kommunevalget da den viste de politiske skillelinjene i saker som gjelder ansattes arbeidsvilkår.

Rådmannen fikk imidlertid klare signaler fra politikerne. Ingen av representantene ønsket mer bruk av midlertidighet. Høyres gruppeleder stilte spørsmål om hvilke omfang Rådmannen hadde tenkt å bruke det nye lovverket. Han ba om rapport på et senere tidspunkt om bruk av ny lov. Gruppeleder i Venstre meddelte at ingen ønsker mye midlertidighet, det er en uting. Arbeiderpartiet påpekte at det sto kommunen fritt å ha et bedre ansettelsesvern for ansatte enn lovens minstekrav. Etter innleggene å dømme burde flere i Formannskapet kunne støttet Fagforbundets forslag.

Fagforbundet vil følge sakens utvikling nøye og minne Rådmannen om signalene fra politikerne, hvis det skulle bli behov for det.

Les her også Budstikkas reportasje om saken…

Se flere bilder i galleriet…