Høyre og FrP støttet Rådmannen, seniorordningen avvikles

Flertallet i Kommunestyret vedtok Rådmannens forslag om å avvikle dagens seniorordning. En samlet opposisjon stemte for å utsette saken og se denne sammen med den varslede saken om livsfasepolitikk. Å se seniorordningen og livsfasepolitikken i sammenheng, hadde alle fagforeningene i et felles brev til Rådmannen også foreslått.
I utvalg for samarbeid foreslo Fagforbundet på vegne av en samlet fagbevegelse at seniorordningen skulle videreføres. Dette ble nedstemt med utvalgsleders (H) dobbeltstemme.
Radhuset-i-SandvikaI Kommunestyret ble Fagforbundets forslag om at seniorordningen skulle videreføres støttet av Arbeiderpartiet, SV, Rødt og Pensjonistpartiet. Disse partiene, sammen med sentrumspartiene ville utsette saken, men heller ikke det ville Høyre og FrP være med på. Som i så mange andre saker støttes Rådmannen av høyresiden og får dermed vedtatt sine forslag.
Rådmannen vil i løpet av juni si opp ordningen for den enkelte som i dag har seniorordning. Oppsigelsesfristen er 6 måneder, slik at ordningen avvikles fra 1. januar. Unntaket er renholdere og barnehageansatte som i dag er med i ordningen. Disse får beholde dagens seniorordning frem til 67 års alder. Ingen nye fra disse kommer inn i ordningen.
Selv om det er lenge til neste kommunevalg, er det viktig at de ansatte i Bærum kommune noterer hvilke partier som støtter de ansatte og fagforeningens forslag.

Les Fagforbundets innspill her