Saken om Livsfasepolitikk har vært til politisk behandling

norwegian-kroneUnder arbeidet med å avvikle dagens seniorordning ble livsfasepolitikk fremhevet som en ny ordning for ansatte. Den nye livsfasepolitikken skulle omhandle, som det ligger i ordet, yrkeslivets forskjellige faser.  Vi hadde forstått at det skulle settes av betydelige midler slik at de forventede tiltakene kunne gjennomføres.

Rådmannens forslag til Livsfasepolitikk ble 16. november behandlet i Utvalg for Samarbeid. Saken vil senere i høst komme opp i Formannskapet og Kommunestyret.

Til behandling i Utvalg for Samarbeid hadde vi sendt inn fagforeningens kommentarer til forslaget. Rådmannen hadde forslag på å avsette 5 millioner til foreslåtte tiltak.  Beløpet skulle disponeres av Kommunalsjefene.  Fagforeningen mente det måtte avsettes en sentral pott for å få en mest lik behandling av alle ansatte og at beløpet måtte økes til 15 millioner.  Dette forslaget fremsatte vi i utvalget. Forslaget fikk fire stemmer og ble dermed forkastet med Høyres utvalgsleders dobbeltstemme.

Vi antar at vårt forslag på 15 millioner vil bli tatt opp igjen både i Formannskapet og Kommunestyret, hvor vi håper på en bredere politisk støtte.

Les våre kommentarer til Rådmannens innstilling her…