Bærum kommune åpner pengesekken og utbetaler overtid til 30 ledere som har jobbet ekstra under koronakrisen. Urettferdig, mener Ap-politiker.

30 ledere får ekstra lønn for sin koronainnsats. Sånt blir det bråk av.

Foto: Karl Braanaas

Ledere i Bærum kommune, som har overtid og avspasering innbakt i sine lønnsavtaler, har fått mulighet for ytterligere ekstra godtgjørelse under korona-pandemien. Arbeiderpartiets gruppeleder Kjell Maartmann-Moe reagerer på at det kun er ledere som er plukket ut til å få en påskjønnelse for ekstrainnsats.

Saken var nylig oppe i utvalget for samarbeid i kommunen som har avgjørelsesmyndighet i saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte. Utvalgsleder Bjørn Røtnes (H) sier han ikke ser grunn til å kritisere kommunedirektørens beslutning.

Nestleder og hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bærum, Zlata Ljubicic, har skrevet et leserinnlegg i Budstikka hvor hun reagerer på at kommuneledelsen i Bærum i praksis bevilger seg selv ekstra lønn på grunn av jobb under koronakrisen. Hva skal vi si til de ansatte hvis vi kommer i en lignende situasjon igjen? Her snakker alle om en dugnad og at vi må stå sammen. Da blir det uakseptabelt at noen ledere får ekstra betalt, sier Ljubicic.