FAGFORENINGEN STØTTER FOTBALLBARN FRA GAZA

BEVILGER TIL DELTAGELSE I NORWAY CUP

Fagforeningen mottok en søknad fra Støttegruppa for Palestinsk Fotball om økonomisk støtte til å muliggjøre deltagelse av palestinske barn på Norway Cup 2024. Formålet er å gi barna en pause fra den vedvarende krigssituasjonen og elendighetene de opplever i Palestina. Det er planlagt at det skal komme tre lag med fjortenåringer til Norway Cup, to jentelag og ett guttelag. Med søknaden følger det et støtteskriv fra Fagforbundet sentralt som også har bevilget et bidrag.

Støttegruppen skriver i søknaden at den pågående krigføringen i Palestina har skapt en vanskelig virkelighet for barna i landet. Flere har mistet foreldre, søsken og familie, opplevd traumer og konstant frarøvet frihet. Å gi barna muligheten til å delta på Norway Cup vil ikke bare gi barna å en pause fra disse belastningene, men det vil også gi dem mulighet til å skape nye vennskap, utvikle nye ferdigheter og delta i et inkluderende miljø.  De avslutter i søknaden med at årets Norway Cup er en spesiell anledning for å kunne bidra til det og for å oppnå dette målet trenger de økonomisk støtte til å dekke reisekostnader, deltageravgifter og nødvendig utstyr.

På sommermøtet ble det vedtatt at fagforeningen skal støtte søknaden fra Støttegruppen for palestinsk fotball med 10 000 kroner.