FAGFORENINGENS BEKYMRING FOR MANGEL PÅ LÆRLINGEPLASSER

I et innlegg på side 2 i Budstikka i dag følger fagforeningens nestleder Zlata Ljubicic opp avisens bekymring for rekrutteringen til yrkesfagene og mangel på lærlingeplasser.

Hun skriver at Fagforbundet i Bærum har gjentatte ganger gjennom de siste ti årene tatt opp problemstillingen rundt rekrutteringen til yrkesfag og mangel på lærlingeplasser.  Fagforeningen deler fullt ut den bekymring som fremkommer på lederplass i Budstikka. Det er et stort behov for fagarbeidere i Bærum i dag, og det vil ikke bli mindre med årene som kommer. Da er det viktig at vi legger forholdene til rette for at ungdommen velger yrkesfaglig studieretning.

Utdanningen innen yrkesfag består av to deler. To år med skole og teori og deretter to som lærling og praksis. Her er problemet, mangel på lærlingeplasser.  I innlegget foreslår hun at ungdommer som starter med yrkesfag må være garantert lærlingeplass.  I henhold til KS sitt mål skulle Bærum kommune ha 250 lærlingeplasser, men har i dag bare rundt 80.

På dette området er Trysil en foregangskommune. Etter endt læretid får alle der som har tatt sitt fagbrev til og med tilbud om fast stilling.

Hun avslutter avisinnlegget med at her har innovasjonskommunen Bærum en jobb å gjøre.

Les hele innlegget i Budstikka her…