INFORMASJON TIL DE PRIVATE BARNEHAGENE

Førstkommende onsdag oppfordrer Private Barnehagers Landsforening (PBL) at private barnehager skal stenge to timer tidligere enn normalt. Dette gjør de i protest mot forslaget om å redusere pensjonsoverføringene til de private barnehagene. Det er problematisk at PBL dytter barn og foreldre foran seg i en budsjettkamp på denne måten, i et forsøk på å protestere mot myndighetene.

PBL hevder at myndighetenes pensjonsforslag vil ramme de private barnehagene. Sannheten er at de private barnehagene har fått langt større pensjonsoverføringer enn hva de har hatt i faktiske utgifter til pensjon. For regnskapsåret 2019 har revisorselskapet BDO og Telemarksforskning funnet at private barnehager totalt sett har fått en milliard mer i tilskudd enn de skulle hatt. Fagforbundet mener at pensjonsoverføringer skal gå til pensjon og ikke til å berike eierne av store kommersielle barnehagekjeder.

Det er viktig å informere om at ansatte i barnehagen ikke kan pålegges å ta ut avspasering og dere skal heller ikke under noen omstendigheter trekkes i lønn, da dette er en eieraksjon. Det er heller ikke mulig for barnehagene å pålegge foreldre å hente barna før normal stengetid. Det er barnehageeier som har ansvaret for å svare ut henvendelser som kommer fra foreldre, journalister og andre.

Les brev til medlemmene her…