VIL HA LIKE LØNNSTILLEGG

Forbundsleder Mette Nord mener lærer- og sykepleierkrav vil øke lønnsskillene

Klassekampen har et stort intervju med Mette Nord om det kommende lønnsoppgjøret. Her opplyser hun at fagarbeiderne i kommunene på ti år har fått 27.000 mindre i lønnsvekst enn sykepleierne. I år skal Mette Nord i Fagforbundet hindre at gapet vokser mer, skriver avisen.

Vårens lønnsoppgjør i offentlig sektor kan bli høydramatisk. Sykepleierforbundet har varslet at de mener intensivsykepleiere bør få et lønnshopp på 100.000 kroner, og blant tillitsvalgte i Utdanningsforbundet luftes det krav om en lønnsvekst på 10 prosent.

Slike krav vil Mette Nord, leder i det aller største forbundet i offentlig sektor, Fagforbundet, sette en stopper for. Det er ikke sånn at noen grupper har gjort seg fortjent til mye mer enn andre. Vi er avhengige av hele laget. Velferd er lagarbeid, sier hun til Klassekampen.

Vi i Fagforeningen er oppgitt over hvor høyt på banen UNIO går.  Det var fagarbeiderne som sto fremst i kampen mot pandemien. På sykehjem og barnehager var det disse frontsoldatene som var nærmest pasientene og brukerne. Nå må de få sin fortjente uttelling. For øvrig burde UNIO og LO gå sammen for å få til et best mulig lønnsoppgjør i kommunal sektor. Det er bare arbeidsgiverne som tjener på splid i fagbevegelsen.

Les hele intervjuet i Klassekampen her…