HØYREPARTIENE ØNSKET IKKE REELL KONKURRANSE

Arbeiderpartiet ville at kommunen skulle kunne få legge inn tilbud på å drifte det nye sykehjemmet på Oksenøya. Høyre og Frp ville at bare private skulle få delta i konkurransen.

BIOM, sektorutvalg for Bistand og Omsorg, behandlet i går saken om konkurranse for driften av Oksenøya sykehjem. Kommunedirektøren skriver i saksfremlegget at antall kommersielle private tilbydere har minsket, da flere og flere tar over driften av sykehjemmene selv.

Fagforeningen registrerer at det private markedet nå tørker ut, men blir holdt i live av noen av de blå kommunene. Vi kan spørre: Hvorfor vil ikke høyrepartiene at kommunen skal kunne få legge inn tilbud i konkurranse med de private? Kan det være at de er redde for at det kommunale tilbudet vil være det beste?

Ap sitt forslag fikk støtte av Venstre og Pensjonistpartiet, mens H, Frp, KrP og MDG utgjorde flertallet. Dermed er det fritt frem for de private.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.