I DAG STARTER LO KONGRESSEN

Fagforbundets nestleder, Sissel Skoghaug, er foreslått som ny nestleder i LO etter Roger Heimli.

Ett år på etterskudd samles delegater fra hele landet til LO-kongress. Kongressen skulle ha vært avholdt i fjor, men ble utsatt til i år på grunn av koronapandemien. Derfor er kommende kongressperiode på tre og ikke fire år. Den neste ordinære kongressen skal avholdes som planlagt i mai 2025.

Det store bakteppet for LO-kongressen kunne knapt vært mer krevende. Ulikhet i samfunnet, økte renter og en kraftig prisvekst globalt. Krigen i Europa og faren for matmangel og sult. En voksende klimakrise og det grønne skiftet. Antidemokratiske og høyreekstreme krefter som styrker seg i en rekke land.

Samtidig vil det bli en diskusjon om oljeutvinningen  i Norge, hvor det er uenighet mellom Fagforbundet og Fellesforbundet