NÆRMER DU DEG PENSJONSALDEREN BØR DU LESE DETTE

«Samordningsfellen», hva innebærer den?

«Samordningsfellen» innebærer at tjenestepensjonen til kommunalt ansatte født før 1962 blir lavere for de aller fleste ved å fortsette å arbeide etter fylte 67 år.

Ikke alle har vært klar over dette og fortsatte å jobbe i det offentlige etter 67 år. Mange har fått merke at tjenestepensjonen har blitt vesentlig lavere enn forventet. Bakgrunnen for dette er samordningsloven, som kom sammen med pensjonsreformen i 2011 og gjelder offentlig ansatte født før 1962.

Fagforeningen oppfatter dette som en svært urettferdig og urimelig ordning som må forandres. Det kan ikke oppfattes som annet enn et pensjonsran. Det bryter også mot samfunnets arbeidslinje. Fagforbundet arbeider sammen med Pensjonsforbundet for å få forandret denne ordningen.

Har du tenkt å jobbe i kommunen etter 67 år, ta kontakt med Pensjonskassen og få beregnet hva det betyr for din tjenestepensjon og få svaret skriftlig. Det siste er utrolig viktig.

Dette gjelder ikke de som har avsluttet sitt faste arbeidsforhold og er vikarer på pensjonistlønn.