OSLO PÅ TOPP I VERDEN

En studie med bakgrunn i balansen mellom arbeid og privatliv viser at Oslo er verdens  beste byen å bo i.

Oslo er den beste work-balance (arbeid-privatliv) byen i verden viser en studie utført av det amerikanske softwareselskapet Kisi. På de neste plassene kommer Bern i Sveits og Helsingfors. Faktorer som lagt til grunn i studien er: Hvor mange jobber som finnes, antall dager med betalt foreldrepermisjon, sikkerhet, helseforsikring og tilgang på utendørsområder, luftkvalitet og inflasjon. Det er tidsskriftet Kapital som omtaler saken.

De seks første plassene besettes av europeiske byer, foran Canada og Australia. Studien viser at 80 % av de byene i verden hvor det er best balanse mellom jobb og privatliv ligger i Europa. En må helt ned på 32. plass før en finner den beste amerikanske byen som er Seattle.

På bakgrunn i denne studien kan vi fastslå at slik vi har organisert arbeidslivet her i Norge gir innbyggerne et trygt arbeidsliv og et godt privatliv sammenlignet med resten av verden.