NYUTDANNEDE FAGARBEIDERE FÅR LETTERE JOBB

Fire av fem nyutdannede fagarbeidere i jobb etter fagprøven. Åtti prosent av nyutdannede fagarbeidere var i jobb ett år etter utdanningen, viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet.

Dette viser at etterspørselen for fagarbeidere er stor og jobbmulighetene gode. Denne regjeringen vil fortsette satsingen på yrkesfagene slik at vi får enda flere flinke fagarbeidere i årene fremover, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap). De siste årene har utviklingen i sysselsettingen blant nyutdannede fagarbeidere vært stabil. Mens det var vanskeligere enn tidligere år å få jobb som nyutdannet fagarbeider i 2020, ble det lettere i 2021.

Fullføringsgraden på yrkesfag er 20 prosent lavere enn på studieforberedende, noe som i hovedsak skyldes at mange elever ikke får læreplass. Her er det viktig at arbeidsgiverne tar inn lærlinger. For å oppnå målet til KS, må Bærum kommune ta inn rundt 250 lærlinger. I dag er det bare mellom 80 og 90 lærlinger i kommunen. Fagforeningen har gjentatte ganger tatt dette problemet opp både med administrasjonen og i Utvalg for samarbeid. Her har Bærum kommune en jobb å gjøre.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.