Seniorordningen – må beholdes

For fire år siden ble den nåværende seniorordningen vedtatt av kommunestyret.  Da hadde vi i Fagforbundet i mange år jobbet aktivt for å få til en slik ordning med 80 % arbeid til 100 % lønn, d.v.s. en fridag i uken, for de over 62 år.  Vi hadde frontet saken både ovenfor den daværende rådmann og politikerne.

Evalueringen viser at det har vært en god ordning både for arbeidsgiver og de ansatte.  De ansatte er svært godt fornøyd og arbeidsgiver har fått store gevinster av tiltaket med lavere sykefravær og færre uttak av uføretrygd, samt redusert bruk av AFP.  Dette uten kostnader for kommunen.

Selv med slike positive resultater tyder mye på at administrasjonen nå vil forsøke å redusere eller avslutte seniorordningen. Den kommer til politisk behandling i mai/juni.

Fagforbundet vil gjøre alt som er mulig for at ordningen skal fortsette slik som den er i dag.  Selv om rådmannen skulle foreslå å avslutte tiltaket håper vi at politikerne har en større forståelse for de positive effektene som en slik seniorordningen kostnadsfritt gir.

Det er helt uforståelig i disse spare og kutt tider å nedlegge et slik tiltak som faktisk gir et bidrag til å bedre tilstanden til vår kommunale økonomi.

Forstå det den som kan.  Så får vi håpe at den politiske forstanden er like god i år som for fire år siden, da politikerne enstemmig klappet inn forslaget og som medførte at mange kommuner rettet blikket mot Bærum kommune.