FAGFORENINGEN KREVER SOMMERAVTALE OGSÅ FOR HELSEFAGARBEIDERNE

Hvorfor sommeravtale bare for syke- og vernepleiere???

Gjennom flere år har sykepleiere og vernepleiere hatt sommeravtaler i Bærum kommune. Dette for å få nok fagpersonell i sommermånedene. Flere tjenesteledere har nå vært i kontakt med fagforeningen og formidlet at det er svært vanskelig å få fylt opp turnusen med nok helsefagarbeidere i sommer. De ønsket en sommeravtale også for helsefagarbeiderne, noe fagforeningen har tatt opp med ledelsen tidligere. På grunn av den kontinuerlige utskiftingen i ledelsen har dette stoppet opp.

Fagforeningslederen har nå vært i møte med alle de fire kommunalsjefene som er berammet av bemanningsproblemet og krevd en sommeravtale også for helsefagarbeiderne i sommer.  Fagforeningen har deretter sendt brev til forhandlingsutvalget om saken og bedt om et drøftingsmøte. En sommeravtale gir en ekstra godtgjørelse for de som jobber mye i helgene i sommermånedene.

Fagforeningen forstår ikke hvorfor bare syke- og vernepleiere skal ha slike avtaler, da det nå også er stor mangel på helsefagarbeidere. Her må alle behandles likt og således bør det også for pleiemedarbeiderne inngås i en slik avtale.