REKORDOPPGJØR FOR PENSJONISTENE

Alderspensjonistene har fått et historisk godt oppgjør i år.

Pensjonene øker med 8,5 prosent med virkning fra 1. mai. Til sammenlikning endte lønnsoppgjøret for frontfaget i industrien med en ramme på 5,2 prosent.

Grunnen er at alderspensjonistene nå nyter godt av den nye modellen for beregning av pensjonene som Arbeiderpartiet opprinnelig lanserte og som Senterpartiet, SV og Frp sluttet seg til. Dermed ble det i 2020 flertall for denne omleggingen av pensjonsberegningen. Deretter på initiativ fra Pensjonistforbundet, ble det gjort ytterligere forbedringer.

Stortinget fulgte opp dette vedtaket i 2022. Den nye modellen innebærer først og fremst at pensjonene for over en million pensjonister justeres opp basert på snittet av lønns- og prisvekst. Den gamle beregningsmetoden, som Høyre holdt fast på da systemet ble lagt om, var beregnet ut fra lønnsvekst minus 0,75 prosent. Dette ville gitt en mindre pensjonsøkning i år og ville medført en mindre utbetaling på 8.000 kroner i året for en pensjon på 270.000 kroner.

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen er fornøyd med hovedgrepene i trygdeoppgjøret, men han er fortsatt bekymret for situasjonen for dem som lever av lave pensjoner.

Fagforeningen svært godt fornøyd med den nye beregningsmodellen, da vi nå har fått et forutsigbart system. Pensjonistene fikk i realiteten for lite utbetalt i fjorårets oppgjør, dette er også blitt rettet opp ved årets oppgjør. Her har regjeringen levert som lovet.