Sykepleiere trukket i feriepenger

Da flere hundre sykepleiere fikk feriepenger, manglet det tusenvis av kroner for hver av dem.

– Jeg så at jeg hadde fått for mye penger på konto. Da ringte jeg lønningskontoret og opplyste om dette. Jeg fikk forsikringer om at alt var i orden. Så kom feriepengene. Der manglet det 7.000 kroner. Jeg skjønte ingenting, sukker en sykepleier oppgitt.

Hun har ikke lyst til å stå frem med navn.

Leder Bjørn M. Johnsen i Fagforbundet bekrefter situasjonen. Han er sterkt kritisk og mener kommunen har begått et klart lovbrudd.

– Det er slik at en del sykepleiere i turnus har fått etterbetalt feil. De fikk for mye i lønn i mai. Det var vesentlige beløp, sier Johnsen og opplyser at mange ansatte gjorde lønnsenheten oppmerksomme på at noe måtte være feil.

Feriepenger skjermet

– På junilønningen, som består av feriepenger, har kommunen uten noe informasjon trukket pengene tilbake. Dette er helt ulovlig. De har ikke lov til å gå inn og trekke uten at de har en avtale med den enkelte ansatte.

Det som er spesielt er at de har trukket av feriepenger som faktisk er ekstra skjermet. Man har ikke lov til å gå inn og røre feriepenger. Dette kom som julekvelden på kjerringa for mange ansatte. Tjenesteledere var heller ikke informert. Det ble ramaskrik, konstaterer Johnsen.

Han forteller at Fagforbundet ble varslet ved at medlemmene tok kontakt med dem.

– Arbeidsgiver hadde heller ikke funnet det forunt å ta kontakt med oss. Situasjonen som har oppstått gjelder mange hundre. Mange ansatte har dessuten sjekket om de først fikk riktig lønn og fikk beskjed om at det var riktig.

– Mangelfullt system

Da Johnsen tok opp situasjonen med kommunen fikk han lovnad om at de som ønsket kunne få forskudd på kommende lønninger.

– Det har vist seg vanskelig å få til. Et medlem ringte meg for en time siden og sa at jeg trenger penger nå! Til slutt fikk vi tak i noen på lønningskontoret og fikk ordnet dette. Det er ikke noe system for å ta imot de henvendelsene som kommer.

Johnsen legger ikke skjul på at han har lite til overs for hvordan kommunen har håndtert situasjonen.

– Det mest graverende er at man brøt loven ved å trekke feriepenger tilbake – med åpne øyne – og visste at dette var ulovlig. En seriøs arbeidsgiver som Bærum kommune måtte vite at dette var ulovlig. – Dette er gjort med overlegg noe annet kan jeg ikke tro. Og det synes jeg er betenkelig, kommenterer Johnsen og legger til at Fagforbundet ikke har mottatt noen beklagelse fra kommunen.

– Jeg synes de har tatt dette med lite alvor.

Det mener også sykepleieren Budstikka har snakket med.

– Det har vært snakket om at dette skulle bli ordnet opp i ved individuelle løsninger, men ingen vet hvem som skal gjøre dette. De sender folk i alle retninger. Det er helt greit at vi har fått for mye utbetalt og skal betale det tilbake. Men da må vi vite om det på forhånd. Vår familie hadde heldigvis ikke bestilt noen dyr ferie. Men 7.000 kroner i trekk er mye penger for oss.

Sykepleiere trukket i feriepenger – Nyheter – Budstikka