Usant om ukultur

Fagforbundets svar på Frp nestsleder Espeliens beskyldninger i Budstikka 26.5.2011.  Nedenstående svar kom i Budstikka 28.5.2011. på side 2.

I sitt innspill i Budstikka torsdag 26. mai påstår nestleder i Bærum Frp Torbjørn Espelien at det er en ukultur i Fagforbundet Bærum og begrunner det med at vi har sittet på informasjon om brudd på arbeidstidsbestemmelsene i Bærum kommune i flere år uten å bringe det videre til Rådmannen.

Dette er direkte usant.

Da hovedtillitsvalgte i Fagforbundet fikk henvendelser om brudd på arbeidstidsbestemmelsene ved et av kommunens tjenestesteder, ble saken raskt undersøkt.  Det var svært alvorlige påstander som var fremsatt.  Vi fikk i løpet av en uke verifisert og dokumentert opplysningene.  Jeg tok da omgående kontakt med rådmann Ege og ba om et møte.  I dette møtet var også Kommuneadvokaten til stede.  Her fikk Rådmannen dokumentert lovbruddene og at Fagforbundet forventet at dette omgående ble stoppet.

Det tok således bare en uke fra vi ble kjent med forholdet til Rådmannen ble orientert.  I etterkant har det vist seg at disse lovbruddene har pågått i flere år.

Riktignok er Fagforbundet for kommunal drift, fordi vi mener at det er det beste både for brukere og ansatte, men vi aksepterer ikke brudd på arbeidsmiljøloven verken av kommunen eller av private aktører.

Frp anser seg selv som et seriøst parti og vil at vi andre også skal gjøre det samme.  Da må det forventes at det ikke fremsettes slike grunnløse påstander som i dette tilfelle. Jeg håper vi i fremtiden slipper flere slike grove overtramp.

I samme artikkel påstår Espelien at det er og har vært en betydelig ukultur i Bærum kommune i mange år.  Hvis det er slik, hvorfor har ikke Frp forsøkt å gjøre noe med det.  De har jo vært representert i kommunestyret i lange tider.

Det å fremstille, som nestelederen i Frp. gjør, flere av våre kommunale ledere som illojale er ikke slik jeg kjenner de.  Tvert imot.  Dette er ansatte som gjør en god jobb, til det beste for kommunens innbyggere.

Jeg har også vanskelig for å forstå at det i de siste årene skulle være behov for opprydding i Bærum kommune, slik Espelien påstår.  Da vår tidligere rådmann sluttet, kom det unisont fra ordføreren og andre sentrale politikerne at hun etterlot seg en veldrevet og godt organisert kommune.  Også fra Fremskrittpartiet.

Bjørn M Johnsen

Leder av Fagforbundet Bærum