Oppgitt over leasingsak

KOMMUNEBEDRIFT: – Det er helt uforståelig å legge ned noe som fungerer veldig bra og som i beste fall gir usikker gevinst, sier fagforbundets Bjørn M. Johnsen om verkstedet på Rud.

Oppgitt over leasingsak

Rud. Budsjettkameratene har foreslått å legge ned kommunens verksted på Rud. Fagforbundet kaller prosessen uryddig.

Det har lenge vært diskutert hvor­vidt Bærum kommune skal kvitte seg med sin store bilpark og gå over til leasing. Det innebærer at kommunens eget verksted avvikles. Rådmannen har tidligere foreslått å lease, men politikerne ba i fjor om nærmere utredninger først. I hand­lingsprogrammet dukket forslaget opp igjen. Sektorutvalg eiendom og administrasjon ble enige om å avvi­kle verkstedet, men leasingspørsmålet vil de ennå ikke ta stilling til.

Enstemmig

– Vi har valgt å følge rådmannens forslag om å avvikle verksteddrif­ten, siden det er der vi kan få ned kostnadene. Men vi vil ikke ta noen avgjørelse angående leas­ing av bilparken nå. Vi har bedt om at flere alternative modeller vurderes først, sier Hans Andreas Limi (Frp) i sektorutvalg eiendom og administrasjon. Ap har varslet at de vil stemme imot i formann-skapet.

Avviklingen av verkstedet vil foregå over et par år, og vil gi en besparelse på 2 millioner i 2012, og økende til 5 millioner fra 2015.

Uryddig

Bjørn M. Johnsen, leder i Fagfor­bundet i Bærum, er rystet over en prosess han kaller svært uryddig.

– Formannskapet vedtok i desember i fjor at rådmannen skulle gjøre en realistisk vurde­ring av leasingspørsmålet, og komme tilbake med ny sak. Den saken har vi ventet på, men den har aldri kommet. I stedet gjentas den i handlingsprogrammet. Det politiske vedtaket fra i fjor er der­med ikke fulgt opp. Nå forventer vi at politikerne ber rådmannen etterkomme vedtaket fra i fjor. Det er uansvarlig å fatte en så vik­tig beslutning uten at det er foretatt sikre økonomiske beregninger som kan danne et forsvarlig beslutnings­grunnlag, sier Johnsen.

Eira Kjernlie

Budstikka, Onsdag 30.november 2011. side 19