Brev til medlemmer om sympatistreik

12.9.12

Kjære medlem i Fagforbundet i Akerhus

Fagforbundet er i streik i NHO Service tariff område. Det er den tariffavtalen som ansatte i private sykehjem ligger under.

Fagbevegelsen har oppnådd de goder for oss ansatte som vi nyter godt av den dag i dag på grunn av at arbeidere i over 100 år har stått side om side under konflikter.

De to siste lønnsoppgjørene i kommune sektoren har endt i streik. Da har våre mannlige medlemmer streiket for at kvinner skal få samme lønn som de har. I siste streik har blant annet kontoransatte og ansatte i skoler og barnehager streiket for at ansatte med helge arbeid skal få høyere helgetillegg uten at de nyter godt av dette selv. Dette er solidaritet i praksis.

Denne gang er det våre kollegaer i private sykehjem som trenger hjelp. NHO Service har landets dårligste tariffavtale. Den inneholder ikke avtale om tjenestepensjon og de ansatte har derfor kun den lovbestemte innskuddspensjonen på 2%. Det vil si at arbeidsgiver innbetaler 2%.

I offentlig sektor har vi alltid vært fornøyd med vår pensjonsavtale. Her innbetaler arbeidstakere 2%, men arbeidsgiver innbetaler ca 15%. Dette utgjør en forskjell på minst 30 000,- i årlig utbetaling i pensjon.

Fagforbundet kan ikke lenger se på at våre medlemmer i private sykehjem ikke har en tariffestet tjenestpensjon. Fagforbundet vil ikke lenger godta at våre medlemmers pensjons trygghet blir brukt til utbytte for arbeidsgiver.

De første uttakene i NHO Service området viser at bemanningene i private sykehjem er så lav at det dokumenteres fare for liv og helse selv med et lite uttak. Vi har derfor meldt sympatistreik for kommunalt ansatte.

Dersom du i disse dager mottar brev om at du er tatt ut i streik ber vi deg om å stille deg solidarisk til dette da våre fagforenings kamerater i private sykehjem trenger hjelp av deg.

Vi vil understreke at dette er et informasjonsbrev om mulig uttak i streik. Dersom du blir tatt ut vil du få nærmere beskjed i eget brev.

Med solidarisk hilsen
Fagforbundet Akershus.