Rådmannen innfridde Fagforbundets krav om at alle lærlinger måtte få lærlingeplass

Som det fremgår av reportasjen i Budstikka den 18. mai  reagerte Fagforbundet Bærum kraftig på at ikke alle lærlingene skulle få lærlingeplass til høsten.

Uken etter denne reportasjen hadde fagforeningslederen en artikkel over en side i Budstikka, hvor han argumenterte for hvorfor det var så viktig at disse elevene fikk lærlingeplass, som skulle føre frem til fagbrev.

Dette førte til at flere sentrale politikere både fra Arbeiderpartiet og Høyre uttalte seg til Budstikka i den påfølgende uke og støttet kravet fra Fagforbundet.

Som følge av denne oppmerksomhet som saken fikk, ble det stilt spørsmål om lærlingeplassene i Kommunestyremøte den 29. mai.

Fra kommunestyrets talerstol lovet da Rådmannen at alle elevene som søkte om lærlingplass fra høsten av skulle få det.  Han forsikret at han ville finne rom på budsjettet til å tilby elevene plass.

Vi i Fagforbundet er svært godt fornøyd med resultatet som medfører at elevene får sluttført sin utdannelse.  Vi forutsetter også at budsjettene for kommende år økes, slik at det ikke oppstår ny usikkerhet om lærlingeplasser i fremtiden.

Fagforbundet fikk også en hyggelig tilbakemelding fra Rosenvilde.

”Tusen takk for hjelpa for flere lærlingeplasser!  Dette gagner elevene våre, og ikke minst innbyggerne i Bærum!  Viktig for rekrutteringen til yrkesfagene og at det skapes forutsigbarhet også.  Alle jubler!