Verkstedet opprettholdes etter vedtak i kommunestyret

Kommunestyret vedtok 19. juni 2013 at kommunens verksted skal opprettholdes med dagens bemanning.  Samtidig skal alle de 200 bilene i bistand og omsorg være i kommunal eie og forvaltes av kommunens transportkontor.  Det gjøres en forsøksordning med å lease rundt 40 biler.

Dette har vært en sak som har versert i nesten tre år.  Den gang foreslo daværende Rådmann å nedlegge verkstedet og selge alle de kommunale bilene.  Hvoretter skulle det leases det samme antall biler.

Fagforbundet har engasjert seg sterkt i denne saken.  Vi har gått i mot at verkstedet nedlegges.  Samtidig som vi har ment at det vil gi et betydelig økonomisk tap å lease biler, fremfor å eie.  Allerede ved førstegangs politisk behandling av denne saken i 2010 foreslo Fagforbundet det som stort sett er dagens vedtak i Kommunestyret.

Det er betenkelig at det skal ta nærmere tre år for administrasjonen og politikerne å konkludere.  I mellomtiden er det brukt betydeligere ressurser på interne utredninger og eksterne rapporter.  Det er å håpe at våre forslag i fremtiden blir tatt mer på alvor.  Det ville i alle fall i denne saken vært besparende, samtidig som ansatte hadde unngått usikkerhet i flere år.

Fagforbundet er jo fornøyd med Kommunestyrets vedtak, selv om det kommer sent.  Samtidig skal vår nye Rådmann ha ros for at han fikk avsluttet saken kort tid etter han tiltrådte.