Enighet i kommuneoppgjøret

Partene er kommet til enighet i både stats- og kommuneoppgjøret.  Fagforbundet er fornøyd med det økonomiske oppgjøret og mener dette er et bra oppgjør for kommunesektoren.

Partene er blitt enige om å si ja til riksmeklerens skisse. Oppgjørets ramme er på 3,3 prosent og sikrer en reell kjøpekrafts forbedring for alle. Det anbefalte resultatet sikrer alle et lønnstillegg på 2,15 prosent, minst 8 500 kroner per 1. mai 2014.

Det viktigste i resultatet er slik:

♦ Generelt tillegg på 2,15 prosent, minimum kr 8 500, med virkning fra 1.mai i år

♦ Heving av alle minstelønnssatser med virkning fra samme dato

♦ Alle tillegg som tidligere er gitt i lokale forhandlinger skal videreføres og komme i tillegg til ny lønn pr 1.mai

♦ Det innføres et nytt lønnssystem pr 1.mai 2015 som skal videreføre sikringen om at ingen lokale tillegg blir spist opp ved seinere sentrale endringer av lønnssatsene i tariffavtalen

♦ 1 prosent til lokale forhandlinger pr 1.juli, med føring om at ledere bør prioriteres

♦ Flere viktige pensjonsbestemmelser

♦ Bestemmelse som skal sikre ansatte som skades på fritiden av pasienter, elever, klienter mv yrkesskadeerstatning.

♦Bestemmelse som gir ansatte med AFP beregnet etter tjenestepensjonsordningens regler rett til å arbeide så mye de vil på pensjonistavlønning på kr 180 pr time

Resultatet skal nå til uravstemning blant forbundets medlemmer på KS-området.

Avtalen gav også viktig gjennomslag om pensjon

Arbeidstakerne har fått gjennomslag for flere viktige spørsmål knyttet til pensjon. I tillegg har vi fått på plass at kommuner som vurderer anbud, privatisering eller på annen måte overlate tjenester til private virksomheter, pålegges å kartlegge konsekvensene for lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår for berørte ansatte.

I tillegg sikres ansatte som skades på fritiden av pasienter, elever, klienter m.v, yrkesskadeerstatning.

Vi fikk også på plass bestemmelser som gir ansatte med AFP beregnet etter tjenestepensjonsordningens regler, rett til å arbeide så mye de ønsker til pensjonistavlønning på 180 kroner per time.