Feil lønnsutbetalinger i PLO. Reagerer ikke på brev fra Fagforbundet som nå har tilskrevet Kontrollutvalget.

Kontrollutvalget v/leder

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen

Dato: 12.09.2014.

FEIL LØNNSUTBETALINGER I PLO

Fagforbundet har ved gjennomgang av turnuser i programområdet Pleie- og Omsorg (PLO), oppdaget at det utbetales feil lønn for hvilende nattevakter i.h.t. Hovedtariffavtalens kap 4.3.1.3.

Vi gjorde kommunalsjef Tjønn oppmerksom på forholdet i brev av 26.05.2014. Vi sendte også en påminnelse den 03.06.  Kopi av brev og e-post følger vedlagt.

Vi har vært i kontakt med medlemmer som skal ha fått feil lønn. Disse opplyser at deres lønn fremdeles ikke er rettet. Etter vår oppfatning har feil lønn vært utbetalt i flere år.  At ansatte i Bærum kommune utbetales riktig lønn er en selvfølge og vi er svært forundret over at dette nå ikke er brakt i orden.  Det er nå snart fire måneder siden Fagforbundet gjorde sin første henvendelse til kommunalsjefen.

Grunnen til at feilen ble oppdaget var at Fagforbundets hovedtillitsvalgt hadde utvidet tilgang til timelister med posteringer i Notussystemet. Denne tilgangen er vi nå blitt fratatt.  Dette medfører at vi nå ikke har mulighet til å kontrollere riktig lønn til våre medlemmer, noe som Fagforbundet mener å ha krav på.  Det bør avklares hvilke tilganger i omtalte system arbeidstakerorganisasjonene har krav på.

Fagforbundet anmoder Kontrollutvalget å foreta kontroll av lønnsutbetalinger som blir beregnet i Notus, da vi er usikre på at også andre grupper får feil lønn.

Fagforbundet Bærum

Bjørn M Johnsen