Kommunen bryter inngått avtale – Fagforbundet brøt de lokale lønnsforhandlingene

For første gang i historien har Fagforbundet i Bærum brutt de lokale pottforhandlingene. Bruddet kom ikke på grunnlag av uenighet om kroner og øre, men som følge av brudd på inngått avtale.  Under pottforhandlingene i 2012 hadde Bærum kommune og Fagforbundet en enighetsprotokoll som arbeidsgiver nå ikke vil oppfylle.  Bærum kommune holder ikke det som avtales.

Bakgrunnen til denne protokollen i 2012 var et av Fagforbundets prioriterte krav ved disse forhandlingene. Alle i turnus med 33,5/35 timers arbeidsuke skulle ha et turnustillegg, et såkalt ubekvemstillegg.  Noen hadde det allerede, men vårt krav var at det skulle gjelde alle grupper.

Da vi kom mot slutten av forhandlingene i 2012, var det tilbud om turnustillegg til flere grupper, men det gjensto noen høyskole- og fagarbeidergrupper samt de uten fagbrev, som miljøarbeidere og pleieassistenter. Fagforbundet sto imidlertid fast på at dette tillegget skulle gis til alle i turnus.

Før vårt siste forhandlingsmøte i 2012 hadde Utdanningsforbundet og Sykepleierforbundet allerede brutt lønnsforhandlingene. Det var ikke tvil om at kommunen ville unngå enda et brudd, og da med kommunens største fagforening.  Det ble samtidig opplyst fra arbeidsgiver at nesten hele den lokale potten var brukt opp, slik at kravet ikke kunne innfris.  For ikke å bryte forhandlingene krevde da Fagforbundet at denne gruppen skulle prioriteres ved neste pottforhandlinger.  Det ble deretter skrevet en enighetsprotokoll på dette. De gruppene som skulle prioriteres i 2014 omtales som helsepersonell i avtalen.

Kommunen forsøker nå å vri seg unna avalen ved å påstå at ordet «helsepersonell» bare gjelder de med autorisasjon.  Det er uomtvistelig hvem vårt krav i 2012 skulle omhandle.  Det var alle turnusansatte på alle nivåer i Bærum kommune som har stilling med turnusarbeidstid i Pleie og Omsorg, Helse og Sosial og Barnevern. Slik det står i avtalen.

Vårt forhandlingsutvalgs medlemmer, som også var til stede under inngåelsen av avtalen i 2012, er av den klare oppfatning at det på signeringstidspunktet ikke kunne være noen tvil om hva partene var enige om. Turnustillegget skulle gjelde for alle grupper.   Fagforbundet kan ikke oppfatte arbeidsgivers begrunnelse på annen måte enn at det er fremsatt mot bedre vitende, et forsøk på å unndra seg en avtalt forpliktelse.

Fagforbundet her i Bærum har aldri tidligere opplevd en slik omgåelse av sannheten som det kommunen nå forsøker seg på. Fagforeningens forhandlingsutvalg er målløs over motpartens etiske standard.  Dette kan ikke oppfattes som annet enn uredelig.  Fagforbundet må tenke seg lenge og vel om før nye avtaler med Bærum kommune inngås. Her er det ikke mye tillit igjen.  Er vi nå på vei til å få en kultur i Bærum kommune hvor vi sa noe i går og gjør noe annet i dag.  Det er en farlig utvikling.

For ordens skyld konfererte fagforeningen med Fagforbundet sentralt før vi brøt forhandlingene. Dette er noe vi tross alt aldri har gjort før.  Bruddprotokoll og dokumenter er nå sendt over til forbundet som fører saken videre i samarbeid med oss.

Dette medfører at lønnstilleggene som fremforhandles for våre medlemmer ved disse forhandlingene ikke kommer til utbetaling før forhandlingene blir ferdigforhandlet sentralt. Dette vil ta noe tid.  Fristen for anke er 15. november, da blir den overlevert Kommunens Sentralforbund.

Ingen av medlemmene vil tape noe på bruddet, da tilleggene vil gjelde fra 1. juli 2014 og etterbetales fra denne dato.

Fagforeningens forhandlingsutvalg hadde ikke noe valg ved disse forhandlingene. Det går en grense.  Den var ikke bare trådd over; det er foretatt et 7 mils hopp fra kommunens side.

Vi har medlemsmøte torsdag 13. november kl. 18.00 på Kunnskapssenteret (ved siden av Skatten hus ved jernbanestasjonen i Sandvika).  Her vil det bli gitt mer informasjon om alt rundt forhandlingene.  Der vil også forbundets pensjonsspesialist, Steinar Fuglevaag, komme for snakke om pensjon.