Fagforbundet vant rettsak mot Bærum kommune avskjed kjent ugyldig – fikk erstatning

En av våre medlemmer ble forrige sommer avskjediget fra sin stilling i Bærum kommune. Zlata som hadde saken hos oss, mente dette var en usaklig avskjed og vi bisto han i flere møter med arbeidsgiver.

Medlemmet hadde vært aktiv som tillitsvalgt og hadde bistått fagforeningen i drøftinger om arbeidstidsordninger opp mot arbeidsgiver. I disse møtene var det store motsetninger og vedkommende var den aktive på tjenestestedet for å få til en akseptabel arbeidstidsordning.  Dette ble tydelig mislikt av tjenesteleder som ikke ville akseptere noen av de forslagene Fagforbundet la frem.

Uten for angående samtaler fikk NN et brev med varsel om avskjed. Fagforeningen mente at det ikke var grunnlag for avskjed og at denne var usaklig. Vi bisto han i drøftingsmøtene mot tjenesteleder og advokat.  I disse møtene hevdet vi at hans aktive holdning som tillitsvalgt var den bakenforliggende årsak til avskjeden.  Møtene førte ikke til noe resultat og han ble avskjediget.  Vi tok deretter kontakt med forbundsadvokatene som tok ut stevning mot Bærum kommune.

I dom fra Lagmannsretten den 7. november i år ble avskjeden kjent ugyldig. Kravet fra Bærum kommune om at arbeidsforholdet skal opphøre ble ikke tatt til følge.  Bærum kommune ble dømt til å betale en erstatning på kr 250.000.  Kommunen ble også dømt til å betale saksomkostninger til Fagforbundet på kr 288.600.

NN har fått ny jobb og ønsker ikke å komme tilbake til Bærum kommune. Det har vi stor forståelse for. Saken har vært til stor belastning for NN og hans familie.  Fagforeningen er svært glad over at saken nå har fått en riktig avslutning.

Sett fra et fagforeningssynspunkt er dette en stygg sak. Etter vår oppfatning fikk arbeidsgiver på grunnlag av uklare retningslinjer et påskudd til avskjed. Nå har dommen slått fast at det ikke var grunnlag hverken for avskjed eller oppsigelse.

Dette viser også hvor viktig det er å ha et strekt forbund i ryggen, både lokalt og sentralt. Uten en slik bistand, ville denne saken kunne fått et helt annet og katastrofalt utfall.