Kommunalsjefen for kultur bør beholdes

Budstikka har i dagens utgave 14.11 en stor reportasje om kultursjefstillingen i Bærum kommune under tittelen «Mener kultur nedprioriteres».

Fagforbundet finner derfor riktig å informere om vår oppfatning om organiseringen av kulturarbeidet i kommunen.  I medbestemmelsesmøte hos Rådmannen den 6. oktober ble saken «Nytt kommunalsjefsområde – Plan, kultur og miljø» behandlet.

I møtet var Fagforbundet sterkt kritisk til Rådmannens håndtering av prosessen. Kritikken ble også protokollført og var tredelt.

Det hadde ikke vært noe involvering av de hovedtillitsvalgte som er et alvorlig brudd på kommunens medbestemmelsesordning. I saken var det også forslag om å ansette en Prosjektdirektør.  Dette var ikke en lederstilling med personalansvar, men en stilling i stab. Fagforbundet mente at dette ikke nødvendiggjør at det ansettes enda en med direktørtittel. Kommunalsjefen for kultur bør opprettholdes.

For å synliggjøre sine synspunkter hadde Fagforbundet følgende protokolltilførsel til saken:

«Forslaget vi i dag behandler ble allment kjent ved at det ble lagt på intranett. Saken og forslaget var da helt ukjent for de HTV. Saken hadde ikke vært behandlet i Rådmannens MBM. Dette har medført at organisasjonene har fått flere spørsmål fra ansatte om hva som skjer, uten å kunne gi noen forklaring på det. Det er et svært alvorlig brudd på Bærum kommunes medbestemmelsesordning. Dette kan ikke oppfattes som annet enn sabotering av dagens ordning, noe som er helt uakseptabelt.

Det er også kommet forslag om å ansette enda en direktør som skal rapportere til en annen direktør. Vi er uenige i at det ansettes flere direktører. Her bør det brukes en annen tittel. Etter vår oppfatning bør tittel direktør bare brukes av de tre direktører med rådmannens fullmakter. Dagens ordning med direktører på flere nivåer virker forvirrende.

Med den satsingen det nå legges opp til både på bibliotekene og kulturhuset, mener Fagforbundet at kommunalsjefen for kultur bør opprettholdes. Dette er også ønsket av den konstituerte kommunalsjef for kultur og hennes enhetsledere.»

Protokolltilførsel ble støttet av UNIO og vernetjesten.