Ansatte blir trakassert av arbeidsgiver

En av Fagforbundets medlemmer som i flere år har hatt en timetilkallingsavtale i pleie- og omsorg i Bærum kommune henvendte seg oss i desember med anmodning om bistand for å få fast ansettelse. Hun hadde siste år jobbet tilnærmet i en 70 % stilling. Hun var allerede satt opp på vaktlisten i januar. Fagforbundet sendte brev til tjenestedet med krav om fast ansettelse. Arbeidsgivers reaksjon var å innkalle den ansatte og meddele at hun ikke får flere vakter og kunne forlate arbeidsstedet etter avsluttet dag. Hun ble deretter strøket fra vaktboken. Dette etter flere års arbeid i Bærum kommune.

Hvordan er det mulig å behandle ansatte på slik ubarmhjertig måte. Vi har flere lignende eksempler. Dette er trakassering på det verste. Vi har nå sendt brev til AMU for at arbeidsgivers fremgangsmåte skal behandles der. Samtidig er vi klar med en ny arbeidsrettssak mot Bærum kommune hvis dette medlemmet ikke får fast ansettelse, noe hun har krav på etter arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Les Fagforbundets henvendelse til AMU v/Rådmannen