HØYRE, DEN STORE VINNEREN I BÆRUM

HØYRE MANGLET BARE NOEN FÅ STEMMER PÅ RENT FLERTALL

Høyre og Venstre ble vinnerne ved kommunevalget i Bærum. MDG ble taperen – de mistet nærmere halvparten av stemmene fra siste valg. SP tapte begge sine mandater.

Høyre fikk hele 47,7 % oppslutning og 25 mandater. Ellers ble Venstre den store overraskelsen med 2 % økning til 11,8 % og 6 mandater. De puster nå Arbeiderpartiet i nakken som kommunestyrets nest største parti.

Ap fikk 12,2 % – en nedgang på 2,2 %, noe som medfører ett mandattap og de får nå 7 representanter. For SV og Rødt ble det uforandret med to og ett mandat som tidligere. MDG sitter igjen med bare 3 representanter.

Etter valget sitter venstresiden igjen med 10 representanter i kommunestyret. Vi får håpe på et nært samarbeid, slik at høyresiden får en opposisjon som lar høre fra seg. Her bør man også søke samarbeid med MDG. Så er det spennende å se hvem Høyre vil samarbeide med og hvilke partier som vil være i lomma på et så stort Høyre.

Selv om det er langt frem, er det lov å håpe på at de 70 årene med Høyre-ordfører en gang i fremtiden blir brutt. Men det kreves at opposisjonen samler seg og viser forskjellen på høyre- og venstrepolitikk. Her har Arbeiderpartiet et spesielt ansvar.