STATUS BEMANNINGSSITUASJONEN I BARNEHAGENE

KOMMUNEDIREKTØRENS STATUSRAPPORT BEHANDLET POLITISK

Status bemanningssituasjonen i barnehagene og en vurdering av tiltak for å møte bemanningsutfordringene var overskriften på Kommunedirektøren saksfremlegg som før sommerferien var til politisk behandling. Rapporten er behandlet i Utvalg for Samarbeid og i Hovedutvalget for Oppvekst og Utdanning.

Kommunedirektøren avslutter sin rapport: Å øke bemanningen i kommunens barnehager er derimot et svært kostbart tiltak som det det per i dag ikke er funnet budsjettmidler til innenfor nåværende rammer. I Bærum kommunes høringssvar ble det derfor påpekt at tiltak knyttet til økt grunnbemanning forutsetter økt rammetilskudd til kommunen.

Fagforbundet har tidligere fremsatt krav om at grunnbemanningen i barnehagene må økes. Det bør skje fra barnehageårets begynnelse i august. Utgiftene får heller KD ta i tertialrapport 2. Det er stor uro blant ansatte i barnehagene som har et uakseptabelt arbeidspress.

I Utvalg for samarbeid ble det fremhevet fra ansatterepresentantene at bemanningen i barnehagene måtte økes. Situasjonen slik den er i dag kan ikke fortsette. På den bakgrunn fremsatte Fagforbundet og Utdanningsforbundet følgende forslag: Utvalg for samarbeid noterer oss de utfordringene rundt bemanning i barnehage som er beskrevet i saken. Vi ber derfor kommunedirektøren prioritere bemanningstiltak for barnehagene. Forslaget ble også støttet av de politiske representantene og forslaget ble dermed enstemmig vedtatt.

Da saken ble behandlet i Hovedutvalget for Oppvekst og Utdanning tok ingen av de politiske partiene opp forslaget fra Utvalg for Samarbeid om å be KD prioritere bemanningstiltak for barnehagene.

Fagforeningen er forundret over at det ikke kom noe forslag om å prioritere bemanningstiltak i barnehagene da saken ble behandlet i Hovedutvalget. Det var forventinger om at i alle fall enten AP eller SV ville benytte denne anledningen til å fremme et slikt forslag i utvalget.