VIKTIGE TIPS VED YRKESSKADE

NÅR OG HVORDAN SKAL SKADE MELDES?

En 2023-rapport fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), basert på undersøkelser de har foretatt, viser at det i 2020 var omtrent 120.000 arbeidsskader blant sysselsatte på norske arbeidsplasser. Her hevdes det også at den offisielle statistikken, som er basert på arbeidsgivers melding til Nav, har betydelig under- og til dels skjev-rapportering. De siste årene har det blitt meldt i overkant av 20.000 skadetilfeller til Nav.

Hva er riktig fremgangsmåte når du har pådratt deg en skade mens du var på jobb?  Det er i utgangspunktet arbeidsgiver som skal sende inn skademelding, men du kan også gjøre det selv i de tilfeller der arbeidsgiver forsømmer sin plikt. Direktør Grete Børsheim, som har ansvar for Nav Klageinstans, har satt opp noen råd som det er viktig å notere seg. Rådene bør leses både av ledere og ansatte.

Det er viktig at en yrkesskade meldes snarest mulig. Så snart skaden har skjedd, ta kontakt med nærmeste leder, slik at skaden blir meldt. Be om å få en kopi av skademeldingen og påse at opplysningene der er korrekte. Hvis det er behov for bistand, ta kontakt med fagforeningskontoret.