FAGFORBUNDETS FORSLAG BLE VEDTATT, MEN…

I HP foreslår Kommunedirektøren å avvikle ansettelsesordninger (se tidligere innlegg om HP nedfor) på kr 400.000. Smålig og skammelig har fagforeningen kalt forslaget som vil avvikle felles arrangementer for 25- og 40- jubilanter, for avgåtte pensjonister, kommunerevyen m.m.

Da Utvalg for Samarbeid behandlet årets HP foreslo Fagforbundets nestleder at ordningene ikke skulle avvikles og fremmet forslag om at budsjettet tvert imot skulle økes med kr 400.000 pr år. Foruten Fagforbundets to stemmer, ble vårt forslag støttet av representantene fra Unio, Ap og SV. Dermed fikk forslaget flertall med 5 stemmer mot de 4 stemmene fra 2 H, V og Frp. Disse partiene ville ikke øke budsjettet med kr 400.000, men mente at tiltakene måte finansieres av nåværende budsjett.

Siden dette flertallsvedtaket får økonomiske budsjettkonsekvenser er det nå oversendt til behandling i Formannskap og Kommunestyret som har sin HP debatt i begynnelsen av desember. Så spørsmålet er nå om det er politisk vilje til å støtte de ansattes krav.  Vi kommer tilbake til saken etter Kommunestyremøtet.