RØDT STØTTET ALLE FAGFORBUNDETS BUDSJETTFORSLAG

Høyrepartiene og Arbeiderpartiet stemte mot fagforeningenes viktigste forslag.

De viktigste av budsjettforslagene som fagforeningene foreslo i Utvalg for Samarbeid fikk ikke flertall. Det var Fagforbundets to forslag om bevilgninger til etter- og videreutdanning for ansatte både i PLO og i Barnehagene som bare ble støttet av Fagforbundet, UNIO og Rødt og fikk totalt 4 stemmer. Forklaringen var at de i utvalget ikke ville stemme på andres pengeforslag, men se på det senere.

I sin tid foreslo Høyrepartiene at kravet for å bli tatt opp som lærling skulle være minimum 3 i norsk fra ungdomskolen. Et krav som er spesielt for Bærum. Det kan jo være en av grunnene til at det er så få lærlinger her i kommunen. Fagforbundet foreslo at dette kravet skulle sløyfes. Forslaget fikk ikke flertall, da H, FrP, V og AP stemte imot. Både Rødt og UNIO støttet fagforeningen, men vi manglet en stemme for å få flertall.  UNIOs to forslag fikk heller ikke støtte av Høyrepartiene og Ap og ble ikke vedtatt.

For noen uker siden gikk Arbeiderpartiet til valg på at det skal utdannes flere fagarbeidere/lærlinger. Har partiet allerede glemt valgløftet?  «ALLE SKAL MED» (men først når du har 3 i norsk).