FØLGER IKKE KOMMUNEN AML?

«Er loven om arbeidsmiljø satt til side?» spør Fagforbundets Zlata Ljubicic og Utdanningsforbundets Bjørn Sigurd Hetland i et innlegg i Budstikka i dag.

Både Utdanningsforbundet, Fagforbundet og vernetjenesten i Bærum kommune har mottatt mange bekymringsmeldinger om arbeidsmiljøet fra ansatte i skoler og barnehager de siste 21 månedene.  I høst har antallet økt og bekymringene er entydige: «vi mangler folk, vi er for få og vi er utslitte».

De henviser til arbeidsmiljølovens paragraf 1–1 a, hvor lovens formål er:
a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet.
De spør i innlegget om selve formålet med loven blir fulgt for ansatte i skoler og barnehager.

I realiteten betyr dette at ansatte jobber litt ekstra og dekker for de som er borte etter beste evne. Vi har heldigvis vikarer, men vi har ikke nok vikarer, og det gjør at arbeidstrykket blir desto høyere på de som er igjen.

Fagforeningen har gjentatte ganger foreslått at det må opprettes vikarpooler i kommunen med faste stillinger.  Dagens situasjon viser nødvendigheten av slike pooler.

Les hele innlegget i Budstikka her…