UHOLDBAR ARBEIDSSITUASJON FOR BARNEHAGEANSATTE

Fagforbundet tok ansattes arbeidssituasjon opp i medbestemmelsesmøte med Kommunedirektøren i dag, hvor også Kommunaldirektøren var tilstede. Samtidig har vi sendt dem et brev, hvor vi skriftlig gjentar våre synspunkter om forholdene.

I brevet skriver fagforeningen at arbeidssituasjonen for de ansatte nå er så uholdbar at det er nærmest uforsvarlig. Det er stort sykefravær og mange er i karantene. Det er nesten umulig å få vikarer, noe som gjør arbeidsdagen svært vanskelig både for barna og de ansatte. Dette har medført at de ansatte er utslitte og trenger en pause. Slik forholdene nå er i barnehagene, kan ikke fortsette. Arbeidsgiver må sette inn tiltak både på kort og lang sikt.  Fagforbundet mener også at barnehagene må sidestilles med skole og SFO.

Fagforbundet avslutter brevet med at barnehagene må stenges i romjulen og jule- og nyttårsaften, for alle andre enn barn av foresatte med samfunnskritisk personell og ekstra sårbare barn.  Som en kompensasjon for arbeidet under pandemien gis ansatte disse dagene fri med lønn. Det er flere grupper som har fått kompensasjon og er det noen som har fortjent det, så er det de barnehageansatte, avsluttet fagforeningen sitt brev til toppledelsen.

Les hele brevet her…

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.