LO KONGRESSEN AVSLUTTET – SISSEL SKOGHAUG VALGT TIL 1. NESTLEDER

Valgene på LO kongressen ble udramatiske. Valgkomiteens forslag ble enstemmig vedtatt. Fagforbundets nestleder Sissel Skoghaug ble valgt til 1. nestleder etter Roger Heimli som går tilbake til Fagforbundet.

Sissel Skoghaug er bare 50 år og vil således være en aktuell kandidat som LO leder kanskje allerede på neste kongress om tre år.

I debatten på kongressen var frontene om olje og klima steile, men de samlet seg til slutt om et kompromiss som begge fløyene kan leve godt med. Dette er den viktigste delen av vedtaket: «LO vil utvikle, ikke avvikle sektoren. LO mener at de ressursene som bygges ut må være økonomisk og klimamessig bærekraftige. Det vil medføre at deler av ressursene på norsk sokkel vil ligge urørt.»

I god tradisjon har LO satt seg som mål å påvirke politikk og samfunnsliv. Det lover godt for framtidens utvikling – først og fremst i Norge, men også internasjonalt.

Les de 10 viktigste sakene fra LO kongressen…